Názov projektu: |
VEDA HROU
SOP ĽZ-2005/NP1-015, ITMS kód 11230310150 |
Termín realizácie: |
1.10.2006 – 30.11.2008 |
Riešiteľské pracovisko: |
SCHOLA LUDUS – Centrum pre podporu výchovy k vede a rozvoj celoživotného neformálneho vzdelávania |
Zodpovedný riešiteľ: |
Mgr. Viera Biznárová, PhD. |
Odborný garant: |
RNDr. Katarína Teplanová, PhD. |
Cieľ projektu:
Podpora dlhodobého záujmu mladých ľudí o vedu a vedeckú kariéru. Realizované budú vzdelávacie moduly „Veda hrou“ pre druhý stupeň základných škôl. Programy budú spracované s dôrazom na 1. základné vedecké prístupy poznávania reality; 2. perspektívne oblasti modernej vedy a techniky; 3. rozvoj nových kompetencií pre uplatnenie sa na modernom trhu práce; 4. vnútornú motiváciu a stimuláciu žiakov k poznávaniu.
Moduly „Veda hrou“ budú pozostávať z častí:
- interaktívne demonštrácie a exponáty približujúce vedecké poznatky a postupy vedeckého poznávania,
- živá vedecká show s priamym zapojením sa adresátov,
- tvorivá dielňa približujúca formou učenia v akcii vedecké postupy poznávania,
- vzdelávacia hry, súťaže pre žiakov a pod..
V rámci projektu je plánovaná príprava piatich vzdelávacích modulov tak, aby si v budúcnosti mohli školy zostaviť program „Veda hrou“ zo širšej ponuky programov podľa svojich potrieb a záujmov.
Špecifické ciele projektu:
- Špecifickým cieľom projektu je uviesť na vzdelávací trh nový druh vzdelávacích programov a aktivít - mobilný vzdelávací modul „Veda hrou“ na školách.
- Mobilný charakter programov napĺňa cieľ zvýšiť dostupnosť informácií o vede a o povolaniach vo výskume a vývoji aj v sídlach bez výskumných a vedecko-technologických inštitúcií, v mestách aj na vidieku.
- Zvýšiť kvalitu a rozsah programov za účelom zreálnenia predstáv žiakov o kariére vo vede a zatraktívnenia povolaní a zamestnaní v oblasti výskumu a vývoja (štúdium prírodovedných a technických predmetov, záujem o vedeckú kariéru a vedecké bádanie).
- Zvýšiť všeobecnú vedecko-technologickú gramotnosť a tým podporiť chápanie vedy verejnosťou, zvýšiť prestíž povolaní v oblasti výskumu a vývoja.
- Stimulovať a skvalitňovať celoživotné vzdelávanie; rozvíjať u adresátov zručnosti a schopnosti tvorivého myslenia, tvorivej komunikácie a učenia sa, ktoré im umožnia výraznejšie sa orientovať na vedu a techniku v kontexte konkurencieschopnosti, potrieb moderného trhu práce a vlastného uplatnenia sa na trhu práce.
Cieľová skupina:
- Priami adresáti - žiaci druhého stupňa základných škôl. Počas projektu je plánovaná realizácia „Vedy hrou“ na 30 miestach, pričom sa predpokladá, že na každom mieste sa do ponúkaných programov zapojí aspoň 200 žiakov.
- Nepriami adresáti – učitelia prírodovedných predmetov zapojených základných škôl (celkom 90)