Obsah

Úvod

Poznávací blok
„Pevnosť papiera“
(Haverlíková)

Poznávací blok
„Papier a kvapaliny“
(Haverlíková)

Poznávací blok
„Papier a teplo“
(Matejka, Haverlíková)

Poznávací blok
„Papier a pohyb“
(Matejka, Haverlíková)

Doplňujúce informácie
pre učiteľa
(Haverlíková)

Diskusia

Linky
SCHOLA LUDUS: Papierová fyzika
SCHOLA LUDUS, Centrum pre podporu výchovy k vede a rozvoj celoživotného neformálneho vzdelávania na FMFI UK v Bratislave

PoznÁvacÍ blok „Pevnosť papiera“
Popis aktivít

Papierový svet – opisovanie

Ohnisko: Funkčné vlastnosti papiera
Koncept: Zveličenie ad absurdum
Myšlienky: Vlastnou hlavou – vlastnosti žiaduce a nežiaduce
Hodnoty: Vecné:
  • Existujú papiere rôznych vlastností, rôzneho určenia.
  • Hodnotenie vlastností závisí od kontextu (vlastnosť nie je absolútne, jednoznačne dobrá alebo zlá).
  • Zosobnenie problému, vytvorenie zoznamu otázok – čo by som chcel o papieri zistiť.
Poznávacie:
  • Inventarizácia predstáv a očakávaní žiakov.

Pomôcky: baliace papiere, fixky, prípadne prenosné tabule

Časová náročnosť: 10 minút + S x 3 minúty (S = počet prezentujúcich skupín)

Metodika: Žiaci sa rozdelia do skupín (3 - 4 žiaci v skupine). Ich úlohou je zamyslieť sa nad situáciou: „Celý deň môžeme používať iba papier. Ako by to vyzeralo? Aké by to malo dôsledky?“
Na riešenie úlohy možno použiť metódu „Šesť klobúkov pre tvorivé myslenie“[1]. Žiaci nemusia metódu poznať, učiteľ im ju postupne približuje prostredníctvom kladených otázok (je nositeľom modrého klobúka).

Napríklad:
Aké informácie o probléme mám a aké potrebujem získať? (fakty - biely klobúk) – V tomto kroku je užitočné spresniť, čo okrem papiera existuje.
Vyjadrite pocity, ktoré vo vás vyvoláva predstava dňa, počas ktorého by ste nemohli použiť nič iné okrem papiera. (emócie, intuícia - červený klobúk)
Aké by mohlo byť logické vyústenie dňa, počas ktorého by sme mohli používať iba papier? Aký by mohol byť z toho osoh, že používam iba papier? (logické pozitíva, osoh - žltý klobúk)
Pozrime sa na papierový svet kriticky. Aké sú nevýhody, riziká toho, že používam iba papier? (logické negatíva, kritické momenty - čierny klobúk)
K čomu nezvyklému, netradičnému by mohlo viesť, keby sme používali iba papier? (tvorivosť, rozlet - zelený klobúk)

Na každú otázku hľadajú žiaci odpovede 2 minúty, na vyjadrenie pocitov stačí 40 sekúnd.
Získané výsledky si zapisuje každá skupina na veľký papier, resp. na prenosnú tabuľu. S pomocou zápisu potom prezentuje svoje myšlienky ostatným skupinám. V spoločnom zhrnutí sa pozornosť sústredí na zodpovedanie otázok: Na čo používame papier? Aké druhy papiera poznáme? Aké majú vlastnosti?

V prípade realizácie aktivity s väčším počtom žiakov (viac ako 4 skupiny) je možné dať po zodpovedaní každej otázky priestor na prezentáciu výsledkov jednej skupiny a prípadné rýchle doplnenie ostatnými skupinami.
Rozpor reality a očakávaní vyjadrených počas aktivity „Papierový svet“ je vhodné využívať pri ďalšom poznávaní, ako moment prekvapenia, na vyvolanie vnútorného mentálneho konfliktu, ktorý poukáže na potrebu rekonštrukcie poznatkov.

Čo možno oceniť: jasné otázky zamerané na poznanie papiera a jeho vlastností (napr. Aká je pevnosť papiera? Akou silou ho môžem ťahať, stláčať, krútiť..., aby sa nezničil / neroztrhal / nepokrčil? Ako sa dá papier spevniť? ...); hypotézy a návrhy na spôsob ich overenia; tvorivé, nové a užitočné nápady a riešenia.

Skúsenosti: Počas letného tábora riešili deti úlohu: „Predstavte si, že by neexistoval žiaden iný ľuďmi vyrobený materiál, okrem papiera,“ bez ohraničenia trvania tejto situácie na jeden deň. Deti si situáciu pomenovali „Doba papierová“ ako paralelu k historickej dobe kamennej alebo dobe železnej. Šesť skupín riešilo úlohu iba metódou Šesť klobúkov, dve skupiny (po 4 deti) riešili úlohu najprv 3 minúty metódou brainstormingu a následne metódou Šesť klobúkov.
Pri riešení metódou brainstormingu sa deti sústredili na negatíva „Papierového sveta“ – nemali by sme si čo obliecť, nemali by sme autá, mohol by vypuknúť požiar a všetko by zhorelo, ...

Výsledky skupín, ktoré uvažovali o svete len z papiera prírodných materiálov metódou Šesť klobúkov pre tvorivé myslenie, sú zhrnuté v tabuľke:

Aké informácie o probléme mám a aké potrebujem získať? Máme len prírodné materiály a papier.
Koľko je papiera? Je ho dosť pre potreby každého človeka?
Aký papier máme k dispozícii?
Najväčším problémom je malá pevnosť papiera, skutočnosť, že je horľavý a jeho postupné krehnutie, rozpadávanie. - Ako sa dá papier spevniť? Ako sa dá papier urobiť nehorľavým? Ako a kedy sa papier rozpadáva?
Vyjadrite pocity, ktoré vo vás vyvoláva predstava „papierového dňa“. strach, depresia, potreba opatrnosti, zvýšenej pozornosti voči ohňu, dažďu, neistota
Aké sú nevýhody, riziká toho, že používam iba papier? Úpadok civilizácie
Papier je málo pevný, nepriehľadný, horľavý. / Neboli by domy.
Papier je málo trvácny, rýchlo sa zničí. / Nebolo by oblečenie (papierové nie je pevné, nedá sa prať).
Neboli by lieky, stroje, technika (medicínske prístroje, dopravné prostriedky).
Aké by mohlo byť logické vyústenie dňa, počas ktorého by sme mohli používať iba papier? Aký by mohol byť z toho osoh, že používam iba papier? Nútilo by nás to vymýšľať z papiera nové veci.
Neboli by závislosti (od počítačov).
Bolo by menšie znečistenie ovzdušia (neboli by autá).
Neboli by zbrane.
K čomu nezvyklému, netradičnému by mohlo viesť, keby sme používali iba papier? Papier môžeme navoskovať, spevniť, zlepiť živicou.
Mokrý papier by mohol viesť elektrický prúd (ostáva otázka, ako elektrickú energiu vyrobiť).
Viac by sme sa hrali.