Obsah

Úvod

Poznávací blok
„Pevnosť papiera“
(Haverlíková)

Poznávací blok
„Papier a kvapaliny“
(Haverlíková)

Poznávací blok
„Papier a teplo“
(Matejka, Haverlíková)

Poznávací blok
„Papier a pohyb“
(Matejka, Haverlíková)

Doplňujúce informácie
pre učiteľa
(Haverlíková)

Diskusia

Linky
SCHOLA LUDUS: Papierová fyzika
SCHOLA LUDUS, Centrum pre podporu výchovy k vede a rozvoj celoživotného neformálneho vzdelávania na FMFI UK v Bratislave

PoznÁvacÍ blok „Papier a kvapaliny“

Metodický list k poznávaciemu bloku

Ohnisko: Papier v kontakte s kvapalinami
Koncept: Poukázať na vedecké poznatky a technologické riešenia za predmetmi každodenného použitia.
Myšlienky: Papiere rôzneho určenia majú v kontakte s kvapalinou (rôznymi kvapalinami) rôzne vlastnosti. V závislosti od funkcie papiera je niekedy žiaduce, aby papier nasával kvapaliny (napr. papier na hygienické účely), niekedy je žiaduce, aby papier vplyvu kvapaliny odolal (napríklad obaly potravín).
Očakávané hodnoty z realizácie:
  • Žiaci odhalia, že savosť papiera závisí od mikroskopickej štruktúry a povrchovej úpravy papiera.
  • Žiaci objavia, že styk s vodou môže zmeniť mechanické vlastnosti papiera (pevnosť).
  • Žiaci rozvinú svoje poznávacie schopnosti a experimentálne zručnosti.
  • Žiaci pochopia význam normovania pre porovnávanie vlastností rôznych druhov papierov.

Cyklus učenia
Stupeň cyklu učenia
Názov aktivity Vzdelávacia forma Časová náročnosť
0. akcia s vecou Kam zmizla voda? Motivačná demonštrácia 4 minúty
1. opisovanie
2. mapovanie Papier v kontakte s kvapalinou Riadená diskusia
(plus–mínus–zaujímavé)
10 minút
3. modelovanie Koľko vody vypije papier? „Laboratórne“ meranie 45 minút
4. abstrahovanie Papier zblízka
1. Elektrónová mikroskopia
2. Opracovanie povrchov plazmou

riadený rozhovor
podporený ppt prezentáciou

1. 15 - 30 minút

2. 10 – 30 minút
5. osadzovanie Nasávanie oleja Tvorivo-objavná dielňa 20 minút
6. zhodnocovanie Chromatografia Experiment 20 minút