Obsah

Úvod

Poznávací blok
„Pevnosť papiera“
(Haverlíková)

Poznávací blok
„Papier a kvapaliny“
(Haverlíková)

Poznávací blok
„Papier a teplo“
(Matejka, Haverlíková)

Poznávací blok
„Papier a pohyb“
(Matejka, Haverlíková)

Doplňujúce informácie
pre učiteľa
(Haverlíková)

Diskusia

Linky
SCHOLA LUDUS: Papierová fyzika
SCHOLA LUDUS, Centrum pre podporu výchovy k vede a rozvoj celoživotného neformálneho vzdelávania na FMFI UK v Bratislave

PoznÁvacÍ blok „Papier a pohyb“

Metodický list k poznávaciemu bloku

Ohnisko: Pohyb v gravitačnom poli
Koncept: Pohyb v gravitačnom poli s odporom aj bez odporu prostredia
Myšlienky: Odhaliť význam tvaru, veľkosti a hmotnosti telesa pre jeho pohyb. Ovplyvňovanie charakteru pohybu.
Očakávané hodnoty z realizácie:
  • Žiaci si uvedomia svoje predstavy o pohybe telies v gravitačnom poli bez odporu aj s odporom prostredia a budú chcieť pohyb telies hlbšie skúmať.
  • Žiaci rozvinú svoje poznávacie schopnosti a experimentálne zručnosti
    (najmä schopnosť robiť odhady, predpovede, zaznamenávať pozorovaný jav nákresom, schopnosť vyhodnocovať a interpretovať pozorovanie).
  • Žiaci lepšie porozumejú pojmu model a rozvinú svoju schopnosť modelovať.
  • Žiaci rozvinú svoje komunikačné schopnosti, schopnosť práce v skupine, schopnosť argumentovať a akceptovať názory iných.

Cyklus učenia
Stupeň cyklu učenia
Názov aktivity Vzdelávacia forma Časová náročnosť
0. akcia s vecou Dážď vs. Papierový „dážď“
Diskusia

20 minút
1. opisovanie
2. mapovanie
Pád papierových telies

Tvorivo-objavná dielňa
70 minút
3. modelovanie
4. abstrahovanie
5. osadzovanie Papierové lietadlá Tvorivo-objavná dielňa
Súťaž
45 minút
+ (podľa počtu súťažiacich a kategórií)
6. zhodnocovanie Šport a hry s využitím pohybu rôznych papierových telies
Tvorivo-objavná dielňa Hra

40 minút +